torstai 18. huhtikuuta 2013

Animaatioelokuvan tekoa alkaen 16.4.2013


16.4.2013

Sain ITK-päiviltä idean tehdä kolmosten kanssa animaatioelokuvia. Päädyin paperihahmo-elokuvaan, johon kolmoset äänittävät englanninkielisen dialogin. He aloittivat keskustelun keksimisellä. Luulin heidän avaavan englanninkirjansa ja poimivan sieltä jotain yksinkertaista, mutta mitä vielä! Suurin osa kysyi koko ajan, miten jokin tietty lause sanotaan, tyyliin "meidän pitäisi olla jo uimarannalla!" Wau!




Seuraavaksi piti piirtää ne paperinuket, joita animaatiossa liikutellaan. Tytöt tekivät, kuinkas muutenkaan, söpöjä tyttöhahmoja, pojat taas keskittyivät melko sotaisiin hahmoihin ja yksi ryhmä teki liikkuvia ranskanperunoita yms.

 

   
 



Annoin ohjeeksi, että hahmojen pitäisi olla noin 10-15 cm korkeita. Yksi ryhmä teki tosi pieniä, sillä he halusivat käyttää animaation taustana yhden pojan valmiiksi piirtämää A4-kokoista piirustusta.

Ryhmissä (yhdessä ryhmässä oli 2-3 oppilasta) alettiin samalla tehdä taustoja. A2-kokoinen paperi oli ihan hyvän kokoinen, A3 toimii myös.


17.4.2013

Seuraavana päivänä jatkoimme samoja valmistelutöitä. Käytin kumpanakin päivänä noin yhden oppitunnin tähän.

Animaatioelokuvassahan liitetään peräkkäin ns. still-kuvia, eli ikäänkuin digikuvia. Animaatioelokuvan voisi tehdä vaikka ihan MovieMaker -ohjelmalla tai vastaavalla. Minä päädyin kuitenkin käyttämään MonkeyJam-nimistä sovellusta. Pyysin jo alkuviikosta atk-tukea asentamaan sen etänä luokan koneille. Keskiviikkona jätin koneet päälle ja torstai-aamuna ohjelmat olivat koneilla. Pyysin ohjelman jokaiselle koneelle, sillä vaikka itse kuvaus tehdään vain yhdellä tietokoneella, johon on kytketty kamera kiinni, voivat oppilaat kuitenkin avata verkkoasemaan tallennetut raakatiedostonsa ja liittää niihin ääniä millä tahansa koneella, jossa kyseinen ohjelma on.



18.4.2013

Olin harjoitellut vielä MonkeyJam -ohjelman käyttöä kotona ja tajunnut, että se ei äänitä ollenkaan ääntä. Tiedostoihin on helppoa tuoda .mp3 tai .wav -muotoisia äänitiedostoja, mutta ne on siis joko ladattava jostain tai äänitettävä erikseen. Tätä varten pyysin atk-tuelta Audacity-ohjelmat koneille. Ohjelma on ollut aiemmin koulumme koneilla, mutta on koneiden vaihdon yhteydessä jäänyt asentamatta uudelleen. Tosi hyvä ohjelma äänittämiseen! Ja ilmainen, kun myös MonkeyJam.

Ensimmäisillä ryhmillä oli kaikki valmiina ja aloitimme kuvausjärjestelyt. Olin teipannut maalarinteipillä (todellista hightech- asennusta)taipuvan web-kameran vanhaan kameranjalkaan. Hassun näköistä, iso jalka ja pienenpieni kamera. Tausta asetettiin kameran eteen niin, ettei kuvassa näkynyt ollenkaan ymäpäristöä. Tämä onnistui kameratelineen jalkoja pidentämällä tai lyhentämällä. Oleellista on saada kamera pysymään paikallaan koko ajan. Kamera oli usb-kaapelilla kiinni tietokoneessa.

Usb Cable by Petr Kratochvil">

MonkeyJam -ohjelmassa näkyy tietokoneen näytöllä ohjelman kameranäytössä koko ajan se, mitä kamera kuvaa. Sen avulla on helppoa asettaa tausta ja hahmot oikeille paikoilleen.



Itse kuvaus sujuu helposti tietokoneen enter-näppäintä painamalla. On helppoa valita, kuinka monta framea (vähän niinkuin sykäystä) yhdellä klikkauksella tallentuu. Jos vain yksi, menee valmis filmi eteenpäin valtavaa nopeutta. Me valitsimme määräksi 10, jolloin filmi etenee mukavan verkkaisesti.

            

Näytin ensin jokaiselle ryhmälle mitä pitää tehdä, mutta sen jälkeen lapset jäivät tallentamaan animaationsa itse. Muu luokka keskittyi joko valmistelemaan oman elokuvansa rekvisiittaa, teki matikan rästitehtäviä tai teki muuta rästityötä. Työrauha pysyi ihan kiitettävästi, vaikka vähän jouduin viimeisellä tunnilla muistuttamaan asiasta. Animaatioita tallennettiin kaikkiaan kolmella oppitunnilla, mutta kaksi kuvausta jäi vielä huomiselle.


Jotkut muuten tekivät hahmoja, jotka ovat samannäköisiä koko ajan. Toiset tytöt tekivät kaksi versiota kummastakin hahmosta, vaatteissa olevan ja uimapukuun pukeutuneen. Toisilla tytöillä taas oli valtava määrä irtoraajoja, joita he sitten liikuttivat kuvauksen aikana.

19.4.2013

Aamulla tehtiin taas suunnitelma päivälle. Kaksi ryhmää valmisteli vielä animaatioelokuvansa hahmoja ja taustaa. Muut menivät koneille Lastenkirkon sivuille.

 
 
 
Lastenkirkon sivuille kirjaudutaan, kuten olen kirjoittanut jo aiemmin. Kenenkään huoltajat eivät kieltäneet sitä. Nyt kaikki loputkin pääsivät seikkailemaan sivuille.
 
 
 
 
Animointi edistyi myös. Audacity-äänitysohjelmia ei oltu vieläkään asennettu koneille, joten keskustelujen tallentaminen jäi ensi viikkoon. Se, että MonkeyJam -ohjelma ei tallenna ääntä tekee animaatioiden kuvaamisesta tuntien aikana huomattavasti helpompaa. Muiden ei tarvitse olla hiljaa!
 
 
Valkokankaalta on helppo nähdä se, mitä kamera kuvaa ja asetella hahmoja sen mukaisesti.

 
Toinen siirtää hahmoja, toinen oppilas naputtelee Enter-näppäintä.
 

Ei kommentteja: