tiistai 16. huhtikuuta 2013

Vanhoja blogikirjoituksiani helmikuulta 2012 tänne siirrettyinä

15.2.2012

Kuudesluokkalaiset etsivät netistä jonkin kuvan, josta piti löytyä ihminen ja jotain talveen liittyvää (aihehan olisi voinut olla mitä vain muutakin!). He avasivat Paint.net -ohjelman ja liittivät kuvan sinne. Sitten annoin heidän seikkailla mielin määrin ohjelmassa ja muokata kuvaa haluaamsa suntaan. Hauskoja hetkiä! Ensi kerralla yritämme sitten saada vaikkapa pienen hiiren vaikuttamaan suurelta ja pelottavalta! Mielestäni on mielekästä antaa oppilaiden tutustua uuteen ohjelmaan ensin suhteellisen vapaasti ja vasta sitten antaa täsmällinen tehtävänanto. Tämä on toiminut myös esim. PowerPoint'in kanssa.

16.2.2012

Lukujärjestyksessä oli puolikkaan kuudennen luokan englanti. Puolet ryhmästä oli kuitenkin hiihtokilpailuissa, joten emme edenneet englannin kirjassa. Koneille siis! Ensin oppilaat harjoittelivat ääntämistä kuulokkeiden kanssa Learning Chocolate -ohjelmalla. Sitten kehoitin avaamaan Wordle -sivun, kirjoittamaan jotain itselleen tärkeää tai muuten mukavaa ja etsimään sitten sille mukavan ulkoasun. En ole varma, herättivätkö tekstien sisällöt vai ulkonäöt enemmän hilpeyttä, mutta mukava tuokio joka tapauksessa. Moni kuudesta paikalla olleesta oppilaasta näki oikeasti vaivaa valitessaan värejä ja fontteja.

Lopputunnilla olikin vuorossa maantiedettä eli Geography-map-games . Oppilaat sijoittivat maita ja kaupunkeja paikoilleen.

Myöhemmin saman päivän viimeisellä tunnilla kakkoset olivat väsyneitä. Kuutosten ope oli koulujenvälisissä hiihtokisoissa ja hänen loput oppilaansa oli ripoteltu muihin luokkiin. Poikkeustilanne tuntui vaikuttavan pieniin oppilaisiin ja keskittyminen alkoi herpaantua. Joten, välipalan jälkeen mentiin tietokoneille. Olen kerännyt luokan Peda.net -sivulle linkkejä erilaisille sivuille, joille annan oppilaiden mennä silloin tällöin oppitunnilla. Nyt sai ihan vain pelailla. Tokaluokkalaiset pitivät hauskaa näillä sivuilla:

Filler

Pelissä pitää tehdä ympyröitä ja tavoitteena on täyttää tila 66,6 -prosenttisesti ennenkuin vinhasti liikkuvat pikkupallerot osuvat!

Switcheroo zoo

Monipuoliset sivut, joilla erityistä intoa herättää tehtävä, jossa voi luoda uuden eläimen liittämällä yhteen osia muista eläimistä. Teetän varmaan hiihtoloman jälkeen projektin, jossa oppilas luo eläimen ja keksii sille sitten elinymäristön, ravinnon jne.

Jackson Pollock

Sivu, jossa hiirellä liikutellen luodaan modernia läiskintätaidetta. Harmi, että meillä on luokassa mustavalkotulostin!

Ai niin, kävi yksi tytöistä kirjoittamassa myös luokan blogiin!


17.2.2012

Toisen kuudennen luokan puoliskon tunti. Sijainen oli edennyt englannissa sairaslomani aikana niin nopeasti, että meillä on hyvin aikaa, näin hiihtoloman aattona, tehdä tietokoneilla samoja juttuja kuin mitä toinen puoliska teki eilen. Wordle oli nytkin erityinen suosikki.

Iltapäivän musiikintunnilla käsittelemme elokuvamusiikkia. Oppikirjassa on materiaalia, mutta etsin lisäksi YouTubesta kohtauksen Charlie Chaplinin Kid-elokuvasta. Lisäksi etsin hyvin erityyppisiä instrumentaalimusiikkeja. Näytän dataprojektorilla mykkäelokuvasta saman pätkän viisi kertaa niin, että taustalla on joko pelottava, surullinen, piirroselokuvamainen tai jännittävä musiikki (minulla on siis YouTube auki kahdella sivulla ja mykistän elokuvan oman äänen). Ja tietysti kuuntelemme myös sen alkuperäisellä musiikilla. Oppilaat kirjaavat tunnelmia ja arvaavat lopuksi, mikä on alkuperäinen. Saa nähdä, miten menee!


27.2.2012

Olin hiihtolomalla löytänyt kivan pelin nimeltä Sugar, sugar, jossa on tarkoitus ohjata ruudulla valuvaa sokeria oikeisiin mukeihin piirtämällä hiirellä reittejä. Peli vaatii paljon ennakointia, päättelyä ja miettimistä. Kuudesluokkalaiset pelasivat peliä aamupäivällä. Yrityksen ja erehdyksen kautta oppilaat etenivät tasolta toiselle. Yksi pari pääsi tasolle 16, kaikki vähintään tasolle 12. Oppilaat tekivät hyvää yhteistyötä ja oppivat koko ajan lisää.

<

Iltapäivällä omat kakkosluokkalaiseni harjoittelivat äidinkielen tunnilla mm. synonyymeja WSOY:n sivuilla käyttäen luokkamme oppilaan avainta. WSOY siis antaa kullekin luokalle oman salasanan, jolla pääsee käyttämään luokassa käytettävien WSOY:n kirjojen verkkotehtäviä. Salaisen lukukirjan tehtävien parissa vierähti tunti hyvin ja sanastoa karttui. Oppilaat mm. pohtivat, mitä ihmettä tarkoittaa "livertää". (Tarkennus myöhemmin: WSOYpro on nykyisin siis Sanoma Pro!)



Vihoviimeisellä tunnilla oli jälleen kuudennen luokan vuoro, musiikkia. Heidän luokkaansa oli juuri saatu dataprojektori, joten lopputunnista katsoimme YouTubesta erilaisten klassikoiden videoita ja lauloimme mukana. Oppilaat tykkäsivät kovasti ja osallistuivat aktiivisesti. Kuultujen ja katseltujen videoiden joukossa oli ainakin Hengaillaan, Kevät sekä Sinä ja Minä.

29.2.2012

Tänään yksi kuutonen kuvasi koulun videokameralla, kun kakkoset ja kolmoset lauloivat ja leikkivät "Pää, olkapää, peppu..." -leikin. Video liittyy eTwinning -projektiin, jossa opetellaan sama lastenlaulu eri kielillä. Muokkasin videota vähän MovieMaker -ohjelmalla (lisäsin alku- ja lopputekstit ja laulun suomenkieliset sanat aina oikeaan kohtaan.



Minulla on YouTubessa tili, jonka kautta voin ladata sinne videoita. Tämä video on siellä niin, että sitä pääsee katsomaan vain, jos olen jakanut linkin. Kukaan ei siis löydä tätä videota käyttämällä mitään tiettyjä hakusanoja tms. Toki, koska se on nyt täällä, on katsojakuntaa enemmän. eTwinning-projektissa tämä video on upotettuna projektin kotisivulle eTwinningin Twinspaceen. Käytän ns. vanhaa upotuskoodia, joka tuntuu toimivan paremmin sekä täällä blogissa että Twinspacessa.

--------------------------------------------------------------------------------

Ei kommentteja: